Preskočiť na hlavný obsah

Taliansko 2012 - 4. deň - cesta Benátky - Rím


Ráno sme sa zobudili trocha skôr, aby sme ušetrili čas a odišli z hotela ešte pred 8:00, čo sa nakoniec nepodarilo, ale nevadí, veď sme boli na dovolenke. Ráno nás prekvapil dážď. Po ceste dážď slabol až časom úplne zanikol. Tentokrát sme išli po diaľnici a cesta začala rýchlo ubiehať. Prešli sme okolo Padova, Ferrari aj Bologne, a vošli sme do kopcov. Tu niekde začína Toskánsko, kraj, na ktorý som bol veľmi zvedavý. Našťastie cesta po diaľnici ubiehala rýchlo, hlavne bola kľukatá, takže aj zaujímavá. Kopcovitý terén ponúkal rôzne pohľady a výhľady, omnoho lepšie cestovanie ako po Bolognu.

Florenzia

Po asi dva a pol hodinách sme sa priblížili k Florenzii. Čakal som, že to už nemôže byť s dopravou horšie ako to bolo v Padove a Trevise. Opak bol však pravdou. Hustá premávka, tlačenie sa áut a predbiehanie na neuveriteľných miestach, takto nás privítala Florenzia. Poriadok zmizol spolu so značením na ceste. Mal som v navigácii poznačené parkovisko pod vlakovou stanicou, vedel som, že to nemôže byť ďaleko. Lenže v mestskom chaose, kde sa nedodržiavajú jazdné pruhy a cesty sú plné jám, je veľmi ťažké odhadovať, kam máme ísť. Naraz sa ulica rozdelila na pruh pre autobusy a pruh pre ostatnú dopravu. Samozrejme že autá jazdili aj v pruhu pre autobusy, čo už. Ale premávka zoslabla a po ľavej strane som zbadal železničné stĺpy, už musíme byť blízko.

Dorazili sme na námestíčko, kde stálo dosť veľa autobusov. Cesta sa zmenila na mačacie hlavy, také fest vybité, kopa jám a dier, tak to tam vyzeralo. Auto začalo aj s nami poskakovať, aj keď som šiel možno len 20 km/h. Zbadal som vjazd do garáží. Navigácia vraví, že je tu kruhový objazd. Fakt ! Tak ako slušný šofér zo strednej Európy som ho obišiel, teda skôr len jeho pozostatky nakreslené na rozbitej ceste a zamieril som do garáží. Paráda, našli sme to. Ani som sa toľko nenatrápil, už som si začínal zvykať na ten bordel v doprave.

Vyšli sme z garáží a cez pasáž sme zašli ďalej do mesta. Vyšli sme na vcelku rušnej ulici, kde kopa ľudí išla jedným smerom, tak sme sa vybrali s nimi. Niekde medzi budovami som zbadal akýsi veľký kostol. Bol to dóm, hlavný kostol Florenzie. Pofotili sme išli sme ďalej. Čas nás však tlačil, pretože sme mali naplánované 2 hodiny a pritom sme už meškali hodinu.

Bazilika

Ako sme sa tak  rozprávali, vynorilo sa pred nami námestie a na ňom sa ukázala Florentská katedrála. Mega stavba, niečo také obrovské som dovtedy nevidel. Obrovské steny, v pozadí sa týčila mega kupola. A najúžasnejšie na tom celom bola vonkajšia výzdoba. Je to vôbec možné, aby niekto takto úžasne vyzdobil budovu zvonku ? Snáď ani kúsok tej obrovskej budovy nebol obyčajný, všade boli reliéfy, sošky, ornamenty. Neskutočne krásna budova, až sa mi rozum zastavoval pri myšlienke, ako dlho muselo trvať toto spraviť a koľko ľudí to muselo robiť. Naozaj úžasná pamiatka. Mal som z čítania o tom predstavu, ale naživo je to ešte väčšia morda.

Zuzka chcela ísť dnu, ovšem pri vstupe stála dosť dlhá rada. A Zuzka zrazu chcela ísť na kupolu, kde premáva výťah. No ja som zasa nechcel, pretože sme už mali pomaly odchádzať z mesta. Tak Zuzka nakoniec ustúpila a my sme sa vybrali ďalej. Až keď sme sa troška vzdialili od katedrály, tak sme spoznali majestátnosť tejto stavby a aj jej rozmery. Kupola bola naozaj obrovská a ľudia na nej boli takí maličkí. Uf, táto stavba vo mne nechala veľké dojmy a to som ešte nebol vo vnútri. Niekedy sa sem musíme ešte vrátiť.

Pokúsil som sa dostať nás k akémusi mostu, ale moje navigačné schopnosti práve tu zlyhali. Trošku sme poblúdili po uličkách, aj keď som mal v ruke mapu s vyznačenou cestou. Bohužiaľ, uličky neustále zatáčali alebo končili téčkom, takže orientácia bola naozaj zlá. Až keď sme dorazili na hlavné námestie namiesto k mostu som pochopil, že už toho asi veľa neuvidíme. Škoda, Florenzia je pekné mesto. Ale čas nás tlačil, museli sme sa vrátiť k autu a pokračovať ďalej.

Toskánsko

 Sadli sme do auta a vybrali sa ďalej. Zhodli sme sa však, že je to škoda, že sme nemali viac času. Katedrála v nás oboch zanechala kúsky obdivu a zároveň otázku, ako to musí vyzerať dnu, keď z vonka bola taká nádherná.

Cesta pokračoval vcelku svižne. Prechádzali sme centrom Toskánska. Všade boli mestečká na kopcoch s viničmi a olivovými sadmi v ich okolí. A ak na kopci nebolo mestečko, tak tam bola vila v Toskánskom štýle so zopár vysokými stromami vedľa nej. Nádherný to kraj. Našou nasledujúcou zastávkou má byť Toskánske mestečko San Gimignano, zapísané ako dedičstvo ľudstva UNESCO.

San Gimignano

Odbočili sme z hlavnej dvojprúdovej rýchlostnej cesty a odbočili sme do nízkeho pohoria. O chvíľu sme uvideli náš cieľ. Namiesto maličkej dedinky na kopci, ako som očakával, sa objavilo majestátne mesto na vrchole kopca s niekoľkými vežami. Fúha, na toto asi 30 minút stačiť nebude. zaparkovali sme na parkovisku za hradbami, našli sme posledné parkovacie miesto. Všetky parkoviská boli plné a že ich tam aj bolo veľa.

Po vystúpení z auta sme uvideli krásu tohoto miesta v plnej sile. Nádherné malebné mestečko, domy z kamenia, celé v Toskánskom štýle. Okolo celého mesta, na úpätí kopca, boli olivové sady. A v pozadí bol nádherný výhľad na Toskánsku krajinu s vilami na kopčekoch. Toto za to stálo, je tu nádherne. Vybrali sme sa do mesta. Do detailov prepracované budovy a chodníky, všetko v starom štýle, takto si toto mesto pamätám. Dokonca stará kamenná studňa na námestíčku pri kostole, aj toto tu bolo. No nádhera všade naokolo. Dali sme si kávičku, poprechádzali sme sa po meste a kochali sa tou krásou. Toto mestečko si asi budem pamätať celý život, že takto vyzerá Toskánsko. Zuzka medzitým objavila obchod so super lacnými cestovinami rôznych farieb, tvarov a názvov. A tak sme ešte spravili nákupy pobrali sme sa preč. Ešte posledné pohľady na toto mestečko a hurá smer Rím.

Cesta do Ríma

Po ceste sme obdivovali krajinu a to krásne Toskánsko. Zhodli sme sa, že sem snáď raz ešte zavítame, dokončíme Florenziu a oddýchneme si v tomto nádhernom kraji. Do Ríma to bol ešte kus cesty, tak som ešte naplánoval zastávku v mestečku Sinalunga. Lenže vzhľadom na to, že sme dosť meškali, tak sme zastavenie a prechádzku po meste skrátili len na zastavenie na 5 minút a pokračovanie do Ríma. Vyšli sme za na kopček za miestny supermarket, kde bol aj pekný výhľad na mesto. V tom sa k nám prirútil starý Fiat Uno, z neho vystúpil mladík a so slovami niečo ako “Fókus ešté ?” začal obdivovať naše auto. Bolo to príjemné spestrenie našej cesty a od srdca sme sa usmiali. Bolo však treba pokračovať v ceste, čas bol neúprosný.

Ďalšia časť cesty už pokračovala v otvorenej krajine, kde bolo opodiaľ vidieť pozostatky Toskánskej kultúry a čo kopček, to mestečko. Slnko už začínalo zapadať a ja som už tlačil na plyn troška viacej, len aby sme do Ríma prišli za svetla. Pred Rímom nás čakala malá zápcha, až neskôr som pochopil, že som tú kolónu mohol obísť. Zišli sme z diaľničného obchvatu dole na mestskú výpadovku. Doprava sa zrazu zhustila. Autá zo všetkých strán, tlačenica, do toho všade prítomné motorky, ktoré robili tesnotky okolo spätných zrkadiel. A aby nestačilo, tak si to motorky hnali aj v pritosmere dvojprúdovej cesty. Toto tu ešte nebolo. S očami na stopkách sme šťastne dorazili k hotelu. Hurá, už sme v Ríme.

Pozreli sme si izbu, ktorú sme nazvali krypta, pretože bola v takom polopodzemí. S luxusnou izbou pri Benátkach sa to porovnať nedalo, ale samostatná sprcha a dostatočne veľká spálňa sú na Rímske pomery vcelku luxusné podmienky, teda za cenu do 100 EUR za izbu za noc. Výhodou bola aj blízkosť metra a možnosť parkovania vo dvore, takže pre turistu nášho typu optimálne miesto. Ovšem boli tu aj nevýhody, ktoré ak by boli odstránené, tak by sme hotel hodnotili lepšie. Hneď pri vstupe do hotela nás privítala armáda talianskych komárov z neďalekej rieky. A pravidelne nás otravovali na terase. Do izby sa išlo dole schodmi, akoby do podzemia, a chodbe v podzemí bol akýsi čudný smrad, pripomínal mi pohrebné vône, preto aj ten názov pre našu izbu - krypta. Vstupné dvere na chodbu hrozne vŕzgali a búchali, takže aj keď sme boli až na konci chodby, počuli sme každého príchodzieho.

Ešte sme si dali pivko na terase s výhľadom na rieku, na brehu ktorej stál hotel, a išli sme spať. Na druhý deň nás čakal náš hlavný cieľ - Rím.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Benzín vs diesel

Už dlhší čas som sa zamýšľal nad tým, akú výhodu majú dieselové motory nad benzínovými motormi z pohľadu silových vlastností. Teda akú majú výhodu v ťahu, kedy musia preraďovať, aký má zmysel ťahať to až do vysokých otáčok. Očakával som, že benzínové motory budú na tom asi lepšie (samozrejme pri porovnaní motorov s približne rovnakým výkonom). Ako názornú ukážku som sa rozhodol vybrať si dva benzínové a dva dieselové motory z Ford Focusov. Benzínové motory sú zastúpené 2.0 Duratec HE (motor z môjho auta), 1.6 Ti-VCT (variabilné časovanie ventilov). Dieselové motory sú zastúpené 1.8 TDCI a 2.0 TDCI. Začal som teda najskôr teóriou. Hľadal som články zaoberajúce sa výkonom a prípadne porovnaním výkonov benzínových a dieselových motorov. Prvé, čo ma prekvapilo, bolo, že výkon sa počíta pomocou vzorca, do ktorého sa doplní nameraný krútiaci moment a otáčky motora v danom momente . Vždy som si myslel, že výkon aj krútiaci moment sú samostané veličiny. Hneď mi bolo jasné, že tým pádom sa najd

Taliansko 2012 - 9. deň - cesta Rím - Vieste

Nastal deň, kedy sa rozlúčime s Rímom a vyberieme sa ešte južnejšie, do Neapola a odtiaľ k Jadranskému moru do Vieste. Mali sme dosť cestovať autom s niekoľkými zastávkami (Napoli, Pompei, Candella). Privstali sme si preto, aby sme nemali zasa časový stres, posledné raňajky v Ríme, skontroloval som čelné sklo na aute, ktoré našťastie už ďalej nepráskalo, zaplatili sme, nahodili batožinu a vybrali sme sa na cestu. Cesta z Ríma Keďže bol pondelok ráno, očakával som trošku viac áut na cestách, čo sa však naplnilo len z časti. Od hotela sme sa vcelku svižne dostali až na obchvat, kde doprava zastavila vďaka zápche na vjazde do Ríma, na čo som po zopár minútach došiel a pokračovali sme na diaľnicu. Po ceste sme potrebovali natankovať, takže po asi hodine jazdy sme odbočili na benzínku Esso. Už z diaľky na nás mával jeden obsluhujúci, že nech zastanem na stojane úplne naľavo, čo som aj tak plánoval. Vystúpil som, otvoril nádrž, dal do nej hadicu a nič. Tak znova a nič, benzín nešiel, d

Taliansko 2012 - 6. deň - Rím (Vatikán)

Ráno sme sa zobudili klasicky dovolenkovo, čiže trocha neskôr, dali sme si klasicky raňajky (Zuzka si dala tentokrát late, čiže obyčajné spenené mlieko bez kávy, čo samozrejme nevypila) a pobrali sme sa do mesta. Tentokrát bol cieľom samotný Vatikán, mali sme už kúpené lístky do Vatikánskeho múzea. Išli sme zasa metrom, tentokrát sme prestupovali. Vystúpili sme na stanici neďaleko Vatikánu a dali sme si asi 15 minút pešo cez túto časť mesta. Bolo vidieť, že tu všetko žije z turistov. Po ulici nás oslovovali ľudia, sprievodcovia Vatikánskym múzeom. Dosť často boli otravní, snažili sa na seba upozorniť a liezlo to dosť na nervy. Ale také je to pri miestach s hromadou turistov. Námestie sv. Petra Ako prvý cieľ sme si zvolili Námestie sv. Petra a Baziliku sv. Petra. Keď sme sa konečne dostali na námestie, ohromil nás veľký počet ľudí, ktorí sa tu nachádzali. Ale zároveň aj samotné námestie, lemované stĺporadím a takisto majestátny vchod do baziliky. Zároveň sme si všimli aj niečo, čo