Preskočiť na hlavný obsah

Taliansko 2012 - 1. deň - cesta Bratislava - Benátky

Ráno sme sa zobudili plní očakávaní. Konečne odchádzame. Už ani neviem, čí som sa dobre vyspal, snáď áno. Posledné domáce raňajky, posledná kontrola základných vecí, rozlúčka s mačkami a hurá na výlet. Nasadli sme do auta, kufre sme dali na zadné sedadlá, pretože kufor bol plný vody na pitie a jedla.

Naštartovať GPS, naštartovať navigáciu....neide. Už som nervačil, ešte sme sa ani nepohli. Na toto som čakal celý čas. Smola, ktorá ma sprevádzala posledné týždne, vo mne vyvolala očakávania ďalších problémov. sa musela nejako prejaviť.

Pritom som predtým niekoľko týždňov jazdil s navigáciou, skúšal, či to funguje, všetko bolo ok. A teraz, v deň odchodu, nefunguje.

Takže reštart GPS, reštart telefónu, spárovanie GPS s telefónom, GPS softvér začal fungovať, navigácia tiež, konečne sme mohli vyraziť. Už sme mali zdržanie 15 minút.

Po známych cestách

Najkratšia cesta je cez rakúske dediny. Takže sme prešli hraničný priechod, Berg, Kitsee, za Kitsee sme dobehli nejaké auto, naraz prásk, hrozná rana do skla. Určite kameň. Rýchlo sme skontrolovali sklo. Nič sme nevideli, manželka len poznamenala: “tuším si vravel v robote, že keď ťa v pondelok uvidia pri stole, nech ťa neoslovujú, toto bolo ono”. Keďže sme nič na skle nenašli pokračovali sme ďalej.

Cesta ubiehala vcelku rýchlo. Najprv sme šli cez dediny, potom sme vyšli na diaľnicu. Počasie bolo akurát na cestovanie. O 2 hodinky sme boli pri Grazi, kde sme skočili na kávičku a išli sme ďalej. Keďže nám bolo jasné, že benzín v Taliansku je najdrahší, tak sme chceli natankovať ešte v Rakúsku. A keďže sme v tejto oblasti Rakúska boli na dovolenke pred rokom, tak sme poznali malú benzínku blízko diaľnice, kde bol benzín ešte za normálnu rakúsku cenu. Tam sme dali ešte plnú nádrž a vydali sme sa mimo diaľnice do Talianska. Známe cestičky, spomienky na predchádzajúcu dovolenku.

A je tu Taliansko

Len čo sme prekročili Talianske hranice, niečo sa zmenilo. Najčastejším autom bol Fiat Punto, najrýchlejším vodičom žena, 50-tka v dedine bolo ako stáť na krajnici, 90 mimo mesta veľmi podobné. Predbiehanie cez plnú čiaru v zákrute začalo byť bežné. Zasa som bol najpomalší. Takže …. meníme zmýšľanie na talianske. Teda mimo dediny 110, v dedine 60, aspoň som lepšie zapadol medzi domácich.

Opustili sme Alpy, vošli sme na rovinu a cesta sa začala nádherne uberať. O chvíľu sme boli v prvom meste, San Daniele del Friuli. Zastávka len na 30 minút, tak sme len tak narýchlo vybehli do mesta. Zastavili sme niekde na námestí, všetci domáci sa samozrejme prizerali. V tomto mestečku by mal byť nejaký kostol. Prechádzame celé mesto, ale kostolík nikde nebol. Tak sme sa vybrali späť k autu, že nevadí. A tam nás čakalo prekvapenie. Parkovali sme rovno pred tým kostolom.

Nasadli sme do auta a ja som už začal rozmýšľať, že asi prídeme do Benátok dosť skoro, keďže cesta tak pekne ubiehala. Avšak všetko sa zrazu zmenilo. Zrazu z dediniek sa stal jedna obrovská zastavaná oblasť, naša priemerná rýchlosť sa znížila z 90 km/h na 50 km/h. Prejsť 50 km trvalo večnosť.

Hustá premávka

Konečne sme dorazili k prvému väčšiemu mestu - Treviso. Všetky križovatky boli riešené ako kruhové objazdy. Teta (rozumej navigácia) mala zrazu plné ústa práce: “o 100 metrov na kruhovom objazde použite druhý výjazd”. Ale čo to, kruháče v Taliansku majú dva pruhy. Musel som sa naučiť, ako to robia domáci. Po asi 10 až 15 kruháčoch som to už začal chápať. Keď nevychádzam hneď na prvom výjazde, tak treba ísť cez stred. Paráda, už to viem.

Potom sa zmenil počet výjazdov: “použite tretí výjazd”. Musel som začať sledovať aj navigáciu, že ktorý výjazd mám vlastne použiť. Aj to som zvládol. Pochopil som, že čím budem bližšie k mestu, tým bude doprava hustejšia a križovatky komplikovanejšie. Začala dvojprúdová cesta, ktorá samozrejme ústila do kruhových objazdov, ktoré mali 2 alebo aj 3 pruhy. Toto už bolo aj na mňa veľa a tam som na prejazd cez kruháče začal používať aj výkon auta. Kruháče sa začali zväčšovať a začali meniť svoj tvar. Zrazu sa dalo povedať, že to už neboli kruhové objazdy, ale kruhové obdĺžniky.

Blížili sme sa k centru, kruhové objazdy sa začali vytrácať, nastupovali semafory. A v tom to začalo - motorky. Motorka na pravo, motorka na ľavo, motorky vždy išli dopredu až k semaforom. Takže vyhýbanie sa jamám už začalo byť nebezpečné. Doprava hustla, motoriek pribúdalo, až som si uvedomil, že sme v centre. A centrum je vlastne jeden veľký kruhový objazd, obrovský kruhový objazd okolo hradieb mesta, na ktorom sú ešte aj semafory.

Treviso

Navigácia má určené ísť na parkovisko, vraví nech zabočím doľava. Lenže z parkoviska ide cesta rozdelená na dva pruhy. Neskoro som si uvedomil, že prečo. Vďaka tomu, že centrum bol jeden veľký 4-prúdový kruhový objazd, na parkovisko sa vchádzalo po ľavej strane a pravá strana slúžila ako výjazd. Čiže vlastne ako v Londýne. Ale to už bolo neskoro, prešvihol som príjazd. Takže rýchly prepočet navigácie, odbočiť doľava, za mestské hradby. A čo ma tam čakalo ? V podstate kruhový objazd okolo mesta, ale naopak, čiže jednosmerka doľava. Našťastie po 200 metroch zasa doľava a dostal som sa späť na veľký kruhový objazd. Moje navigačné schopnosti dostali teraz riadnu nakladačku. Vidím bočný vjazd na veľké parkovisko, tak som tade vošiel, našiel som jediné voľné miesto a spokojný som vystúpil von. Nasledoval obrovský výdych a nadávky, že ako to jazdia tí taliani. Vtedy som ešte netušil, že to bolo to najkľudnejšie väčšie mesto, čo som za dovolenku zažil.

Zbehli sme do mesta. Klasické talianske mestečko, boli sme ešte učarovaní oblúkmi, stĺpmi a okenicami. Zbadali sme katedrálu, tak hybaj do nej. Vtedy sme sa prvý krát zoznámili s tým, čo nás bude čakať. Obrovská stavba, mohutná kupola, človek sa cítil veľmi malý. Prvý krát sme sa napojili tým pokojom, ktorý vyžaroval z talianskych kostolov. Tam som prvý krát pocítil, ako dokáže takáto stavba človeka ukľudniť.

Mýto

Pokračovali sme mestom ďalej, pofotili sme nejaké veci a už bol čas odísť. Sadli sme do auta , naštartovali navigáciu a vzdali sme sa znova do hádanky kruhových objazdov. Keď tu zrazu, do reči nám skočila mýtna brána.Ach bože, ja som to ešte dnes nechcel vyskúšať, neviem, ako to funguje. Takže klasická zastávka v prostriedku, študovanie označenia. Vedel som, že žlté značenie je len pre domácich a potom tam bolo len biele označenie. Tak som išiel na biele. Došiel som k automatu, pozerám, že je tam veľké červené tlačítko, tak si hovorím, že to mi asi vytlačí lístok. Ale kdeže, to je privolanie pomoci, lístok je automaticky vytlačený keď prejdem cez senzor. Tak som ho rýchlo vytiahol a prchal som preč.

Užil som si jazdu po diaľnici, konečne sa moja priemerná rýchlosť zvýšila. Do konečného miesta - Campagna Lupia, je to už len kúsok. V tom mýtna brána, treba zaplatiť. Vidím žltú bránu, to pre mňa nebude. Potom biele brány a bielo-modré brány s obrázkom karty. To je ono, tam musím ísť. Zastavil som pri automate. Chcem použiť kartu, ale karta má PIN. Hľadám na automate klávesnicu, ale nie je tam. Bože, čo teraz, mám niekoho zavolať, mám niečo stlačiť ? Vidím otvor na papier, tak som ho tam vsunul. Na displeji sa ukázalo 2 EUR a automat na mňa prehovoril po taliansky. No to je super, ešte že som rozumel. Vzdal som to, vytiahol som 2 EUR, hodil do automatu, on mi povedal arrivederci, otvorila sa brána a ja som sa vydal ďalej. Výjazd z mýtnej brány, to je čistý priestor na šprinty. Plyn na podlahu, rýchle radenie a rýchlo preč.

Hotel

Konečne sa sa blížili k hotelu v Campagna Lupia. Toto miesto som mal už preštudované cez Google Maps. Dostali sme izbu a keďže už bolo po šiestej večer, išli sme na večeru do susednej pizzérie. Ale dvere boli zatvorené. Tak sme šli späť do hotela na recepciu, že prečo je to zatvorené. Odpoveď nás vtedy ešte prekvapila: otvárajú až okolo 19:30. Tak sme šli ešte a izbu, o 19:30 sme išli do pizzerie. Tá už bola otvorená. Dali sme si najlepšiu pizzu v mojom živote a išli sme sa vyspať. Na druhý deň nás čakajú Benátky, auto zostane na hoteli a my pôjdeme vlakom.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Demokracia je pliaga ľudstva

Nie, nešibe mi. Vážne si to myslím. Demokracia je vec, ktorá nám viac škodí, ako pomáha. To je môj úsudok, ktorý sa formoval veľmi dlho. Čo je to demokracia? V súčasnosti je to forma, ako sa dostať k moci. Spôsob, ako sa politici dostanú ku korytu. Zneužijú princípy demokracie a spravia sa vládcami krajiny. Základom demokracie je pekná myšlienka. Všetci sme si rovní a všetci rozhodujeme. Názor väčšiny je ten víťazný. Pekná myšlienka, nie? Má to však jeden problém. Táto myšlienka je založená na tom, že voliči spĺňajú aspoň základné morálne predpoklady: ľudia sú vzdelaní a rozumní ľudia rozhodujú slobodne a zodpovedne ľudia nie sú ovplyvniteľní ľudia rozpoznajú falošné sľuby A v čom je problém? Že väčšina ľudí toto nespĺňa. Nerozumejú, nie sú vzdelaní. Nie sú zodpovední, často volia na základe vernosti. Sú ľahko ovplyvniteľní. A veria aj sľubom, o ktorých vedia, že sa nenaplnia. A čo to znamená? Že rozhoduje väčšina. Demokraticky rozhoduje väčšina. A to tá časť vol...

Benzín vs diesel

Už dlhší čas som sa zamýšľal nad tým, akú výhodu majú dieselové motory nad benzínovými motormi z pohľadu silových vlastností. Teda akú majú výhodu v ťahu, kedy musia preraďovať, aký má zmysel ťahať to až do vysokých otáčok. Očakával som, že benzínové motory budú na tom asi lepšie (samozrejme pri porovnaní motorov s približne rovnakým výkonom). Ako názornú ukážku som sa rozhodol vybrať si dva benzínové a dva dieselové motory z Ford Focusov. Benzínové motory sú zastúpené 2.0 Duratec HE (motor z môjho auta), 1.6 Ti-VCT (variabilné časovanie ventilov). Dieselové motory sú zastúpené 1.8 TDCI a 2.0 TDCI. Začal som teda najskôr teóriou. Hľadal som články zaoberajúce sa výkonom a prípadne porovnaním výkonov benzínových a dieselových motorov. Prvé, čo ma prekvapilo, bolo, že výkon sa počíta pomocou vzorca, do ktorého sa doplní nameraný krútiaci moment a otáčky motora v danom momente . Vždy som si myslel, že výkon aj krútiaci moment sú samostané veličiny. Hneď mi bolo jasné, že tým pádom sa najd...

Taliansko 2012 - 8. deň - Rím (Bazilika sv. Petra a severné mesto)

Ráno sme sa opäť pokúsili vybabrať s davmi ľudí, taký bol aspoň plán. Dali sme si narýchlo raňajky a hybaj na metro. V ten deň bola nedeľa, čiže nečakali sme žiadny nápor ľudí v dopravných prostriedkoch. Aj tak bolo, metro bolo v podstate prázdne. Na stanici Termini sme prestúpili na druhú linku smerom do Vatikánu a na nám už známej stanici Ottaviano sme vystúpili. Parádne bolo, že nás už neotravovali pochybný sprievodcovia Vatikánskym múzeom, takže sme sa vybrali poloprázdnymi ulicami smerom na Námestie sv. Petra. Boli sme plní očakávania, či nám náš plán vyjde. Akonáhle sme bol na námestí, bol nám jasné, že plán vyšiel do poslednej bodky. Nejakí ľudia tu boli, ale s kľudom to môžme označiť za prázdne námestie. Rýchlo sme si ešte spravili fotografie prázdneho námestia a vybrali sme sa do baziliky. Bazilika sv. Petra Tu sme vôbec nemuseli čakať. Prišli sme na miesto pred 9:00 a oplatilo sa. Okrem zopár ľudí stojacich pred skenerom sme vôbec nečakali v rade. Plynulo sme prešl...