Preskočiť na hlavný obsah

Benzín vs diesel

Už dlhší čas som sa zamýšľal nad tým, akú výhodu majú dieselové motory nad benzínovými motormi z pohľadu silových vlastností. Teda akú majú výhodu v ťahu, kedy musia preraďovať, aký má zmysel ťahať to až do vysokých otáčok. Očakával som, že benzínové motory budú na tom asi lepšie (samozrejme pri porovnaní motorov s približne rovnakým výkonom).

Ako názornú ukážku som sa rozhodol vybrať si dva benzínové a dva dieselové motory z Ford Focusov. Benzínové motory sú zastúpené 2.0 Duratec HE (motor z môjho auta), 1.6 Ti-VCT (variabilné časovanie ventilov). Dieselové motory sú zastúpené 1.8 TDCI a 2.0 TDCI.

Začal som teda najskôr teóriou. Hľadal som články zaoberajúce sa výkonom a prípadne porovnaním výkonov benzínových a dieselových motorov. Prvé, čo ma prekvapilo, bolo, že výkon sa počíta pomocou vzorca, do ktorého sa doplní nameraný krútiaci moment a otáčky motora v danom momente. Vždy som si myslel, že výkon aj krútiaci moment sú samostané veličiny. Hneď mi bolo jasné, že tým pádom sa najdôležitejším stáva hladký priebeh krútiaceho momentu.

Vzorce na výpočet výkonu, sú:
Power [kW] = Torque [Nm] x Speed [1/min] / 9549
Power [PS] = Torque [Nm] x Speed [1/min] / 7019

Pokračoval som tým, že som potreboval zohnať údaje o priebehu krútiaceho momentu. Tie som získal z oficiálnych údajov Fordu, kde boli uverejnené grafy priebehu krútiaceho momentu jednotlivých motorov. Tieto priebehy som si dal do rastra a prepísal do tabuľky. Do druhej tabuľky som si vypočítal výkon motorov. Nakoniec som z obidvoch tabuliek spravil grafy priebehu krútiaceho momentu a výkonu.

Priebeh krútiaceho momentu


Z grafu je krásne vidieť, ako krútiaci moment benzínových motorov je skoro vyrovnaný v celom spektre otáčok, pričom dieselový motor má jeden silný moment a za ním krútiaci moment rapídne padá. Zároveň je však vidieť, že hodnota krútiaceho momentu u dieselových motorov je dominantná aj pri vyšších otáčkach, kedy krútiaci moment rapídne padá. Taktiež je vidieť, že krútiaci moment benzínových motorov dosahuje vysoké hodnoty aj pri vyšších otáčkach. Keďže do výpočtu výkonu vstupujú aj otáčky, mal som predstavu, ako bude vyzerať graf výkonu.

Priebeh výkonu

Ako je vidieť, z pohľadu výkonu sa výhoda krútiaceho motoru dieselov stráca. V podstate už po 3750 otáčkach tak rapídne klesá výkon, že nemá zmysel motor točiť nad tieto otáčky. To je práve ten efekt dieselových motorov, kedy po dosiahnutí určitých otáčok motor stratí výkon a ťah a určite treba preradiť na vyšší stupeň. Druhé, čo sa tu dá vidieť je, že výkon benzínových motorov krásne lineárne stúpa až do kritických otáčok.

Prevody

Ďaľšia vec, ktorá mi začala vŕtať v hlave, bolo aký má ťah auto pri jednotlivých prevodových stupňoch. Akú silu prenáša auto na vozovku pri zaradenom prevodovom stupni.

Potreboval som teda zohnať údaje o prevodovkách. Zohnal som ich takisto v oficiálnyhc údajoch Fordu. Prepísal som si teda do ďaľšej tabuľky hodnotu prevodových pomerov a stáleho prevodu. Pomocou týchto údajov som si vypočítal krútiaci moment pôsobiaci na hnanej náprave.








Ako je vidieť, benzínové motory ťahajú na tom istom rýchlostnom stupni približne tak isto. Je tu vidieť aj výrazný pokles ťahu dieselových motorov.

Ďaľšia významná vec je, že u benzínových motorov sa oplatí pre maximálny výkon točiť motor do čo najvyšších otáčok, dá sa povedať až po obmedzovač. U dieselových motorov je to úplne iné. Po prekročení určitých otáčok a tým pádom aj rýchlosti, sa už oplatí preradiť na vyšší stupeň, aj keď motor by ťahal ešte ďalej. Ale úbytok výkonu je už taký výrazný, že sa to neoplatí. Takže kritické otáčky dieselových motorov sú postavené už ďaleko za možným využitím. Ďaľší marketingový ťah výrobcov automobilov...

Porovnanie ťahu

Keď som už mal k dispozícii takéto informácie, nedalo mi to a porovnal som ťah na jednotlivých prevodoch medzi motormi. Porovnával som hlavne môj motor s inými.



Da sa tu vidieť, že môj motor má výraznú prevahu, hlavne vo vyšších otáčkach.



To je vidieť, že aj keď má diesel vyšší krútiaci moment motora, tak samotné sprevodovanie túto výhodu eliminuje. Keď sa benzínový motor ponechá vo vysokých otáčkach, tak svojim sprevodovaním prekoná aj výrazne "silnejší" dieselový motor. Je však zároveň vidieť, že špička krútiaceho momentu je tak výrazná, že aj pri jemnej jazde má dieselový motor výrazný záťah, ktorý je však veľmi krátkodobý.



Tento graf len potvrdzuje, že otáčky benzínového motora dokážu prevýšiť aj výrazne vyšši krútiaci moment dieselového motora.

Záver

Čo dodať na záver:

  • Upevnil som si názor, že benzínový motor je jednoznačne vhodnejší na športovú jazdu.
  • Zistil som, že výhoda krútiaceho momentu dieselového motora sa dá prekonať otáčkami benzínového motora.
  • V žiadnom prípade nemá zmysel točiť dieselový motor do vyšších otáčok, stači do cca 3750 (platí pre motory TDCI, iné motory môžu mať tento limit postavený v iných otáčkach).

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Taliansko 2012 - 9. deň - cesta Rím - Vieste

Nastal deň, kedy sa rozlúčime s Rímom a vyberieme sa ešte južnejšie, do Neapola a odtiaľ k Jadranskému moru do Vieste. Mali sme dosť cestovať autom s niekoľkými zastávkami (Napoli, Pompei, Candella). Privstali sme si preto, aby sme nemali zasa časový stres, posledné raňajky v Ríme, skontroloval som čelné sklo na aute, ktoré našťastie už ďalej nepráskalo, zaplatili sme, nahodili batožinu a vybrali sme sa na cestu. Cesta z Ríma Keďže bol pondelok ráno, očakával som trošku viac áut na cestách, čo sa však naplnilo len z časti. Od hotela sme sa vcelku svižne dostali až na obchvat, kde doprava zastavila vďaka zápche na vjazde do Ríma, na čo som po zopár minútach došiel a pokračovali sme na diaľnicu. Po ceste sme potrebovali natankovať, takže po asi hodine jazdy sme odbočili na benzínku Esso. Už z diaľky na nás mával jeden obsluhujúci, že nech zastanem na stojane úplne naľavo, čo som aj tak plánoval. Vystúpil som, otvoril nádrž, dal do nej hadicu a nič. Tak znova a nič, benzín nešiel, d

Taliansko 2012 - 6. deň - Rím (Vatikán)

Ráno sme sa zobudili klasicky dovolenkovo, čiže trocha neskôr, dali sme si klasicky raňajky (Zuzka si dala tentokrát late, čiže obyčajné spenené mlieko bez kávy, čo samozrejme nevypila) a pobrali sme sa do mesta. Tentokrát bol cieľom samotný Vatikán, mali sme už kúpené lístky do Vatikánskeho múzea. Išli sme zasa metrom, tentokrát sme prestupovali. Vystúpili sme na stanici neďaleko Vatikánu a dali sme si asi 15 minút pešo cez túto časť mesta. Bolo vidieť, že tu všetko žije z turistov. Po ulici nás oslovovali ľudia, sprievodcovia Vatikánskym múzeom. Dosť často boli otravní, snažili sa na seba upozorniť a liezlo to dosť na nervy. Ale také je to pri miestach s hromadou turistov. Námestie sv. Petra Ako prvý cieľ sme si zvolili Námestie sv. Petra a Baziliku sv. Petra. Keď sme sa konečne dostali na námestie, ohromil nás veľký počet ľudí, ktorí sa tu nachádzali. Ale zároveň aj samotné námestie, lemované stĺporadím a takisto majestátny vchod do baziliky. Zároveň sme si všimli aj niečo, čo