Preskočiť na hlavný obsah

Benzin alebo diesel ?

Veľa ľudí rieši tento problém už dlhé roky. Ktorý motor je lepší ? Dieselový alebo benzínový ? Poďme sa na to pozrieť bližšie. Ako to vidím ja ?

Čo je dôležité

Každý majiteľ auta si musí zvážiť, čo je pre ňho dôležité, čo od auta očakáva. To ja základ pri výbere auta. Bez toho, aby som vedel čo chcem, nemôžem si vybrať správne auto.

Pre mňa je to jasné. Milujem motoristický šport, rev motorov, kvílenie gúm a vôňu benzínu. Od svojho auta očakávam rýchlosť. Očakávam, že v prípade potreby mi zabezpečí obrovský zážitok z jazdy, že budem rýchlejší, ako iný. Očakávam, že mi umožní neustále zvyšovať svoju rýchlosť, neustále sa zlepšovať. Čistý športový zážitok najvyššej kvality, to je to, čo od svojho auta očakávam.

V mojom pohľade na vec peniaze nehrajú dôležitú rolu, sú pre mňa len limitujúcim prvkom, obmedzujú ma v obstarávacej cene. Spotreba pre mňa takisto nehrá dôležitú rolu. Nepotrebujem jazdiť čo najekonomickejšie. Pre mňa je dôleťitá rýchlosť. Radšej prejdem 20 km pod plným plynom, v maximalnej rýchlosti a nadopovaný adrenalínom, ako 50 km tempom slimáka.

Existuje však aj iný, v súčasnosti veľmi moderný pohľad a ten je čisto ekonomický. Veľa ľudí vyhľadáva auto s čo najnižšou spotrebou. Chcú mať čo najnižšie náklady na prevádzku. Demagógia nízkej spotreby je niekedy taká silná, že sa zabúda prepočítať ušetrené palivo na peniaze a porovnať ich s vyššímy obstarávacími nákladmi, prípadne s vyššími nákladmi na údržbu auta. Čo najnižší údaj v kolonke priemerná spotreba má v súčasnosti cenu zlata.

Poznám aj ďaľšiu skupinu vlastníkov áut. Pre týchto ľudí nie je dôležitý ani výkon, ani spotreba, ale spoľahlivosť. Chcú mať auto, ktoré ich vždy odvezie tam, kde potrebujú. Pre túto skupinu je najdôležitejšou hodnotou samotná spoľahlivosť auta a takisto spoľahlivosť servisov, ktoré by mali ich auto udržať čo najdlhšie pri živote.

Máme tu teda tri základné smery určujúce výberové kritériá auta. Teraz vynechám rozdiely v samotných konštrukciách automobilov (karoséria, nápravy, interiér) a zameriam sa len na motory.

Športové využitie
Z pohľadu športového využitia asi nie je čo riešiť. Tu je jednoznačným vládcom benzínový motor. Rovný priebeh krútiaceho momentu, vysoký rozsah otáčok a plynulý nárast výkonu s rastúcimi otáčkami sú vlastnosti, ktoré sú pre športovú jazdu a športové úpravy veľmi dôležité.

O takýchto vlastnostiach sa môže dieselovým motorom len snívať. Ich krútiaci moment má jeden silný vrchol a s rastúcimi otáčkami výrazne klesá. Rozsah otáčok je preto veľmi limitovaný a nemá zmysel otáčky dieselového motora zvyšovať, pretože pokles krútiaceho momentu je tak výrazný, že sa oplatí zaradiť vyššiu rýchlosť a tým pádom aj nižšie otáčky, na ktorých je vrchol krútiaceho momentu. Zásadnou nevýhodou dieselového motora je, že práve pre výrazne klesajúci krútiaci moment sa neoplatí zvyšovať maximálne otáčky pre dosiahnutie vyššieho výkonu, tak ako je to u benzínových motorov.

Asi jedinou výhodou dieselových motorov je ich silný krútiaci moment, ktorého výhoda však aj tak zaniká vzhľadom na malý rozsah otáčok a tým vynútené silnejšie sprevodovanie prevodovkou. Avšak aj po takomto sprevodovaní zostáva špička krútiaceho momentu vyššia ako u benzínového motora. Táto výhoda je však dostupná len vo veľmi malom rozsahu otáčok, dá sa povedať len v jednom momente.

Ďaľšou veľkou výhodou benzínového motora je veľký rozsah otáčok, ktorý zabezpečuje ušetrenie dôležitých desatín sekundy, pretože pri prejazde technických úsekov nie je potrebné tak často preraďovať.

Zo športového hľadiska je jasným víťazom benzínový motor.

Náklady na prevádzku
Ako som už písal, hlavným ekonomickým pohľadom v súčasnosti je priemerná spotreba. Je to silný fenomén súčasnosti, ktorý v povedomí bežných ľudí prekonáva všetky ostatné nedostatky. Spotreba je v súčasnosti asi najdôležitejším kritériom pri výbere auta.

Začnem dieselvými motormi. Ich moderná konštrukcia využíva preplňovanie a riadené vstrekovanie paliva do valca. Spôsobilo to navyšenie výkonu pri menšom objeme motora. Tým pádom sa okrem výrazného zníženia váhy motora podarilo znížiť aj spotrebu paliva potrebného na beh motora na voľnobežných otáčkach. Daňou za to je použitie citlivých súčastí motora, ako sú turbo, palivové čerpadlo či trisky, ktoré sú vysoko ctilivé a drahé.

Benzínové motory, ktoré sú v súčasnosti technologicky zaostalejšie, majú spotrebu vyššiu. Je to dané aj tým, že ich vývoj sa v podstate zastavil a vyvíjali sa len dieselové motory. Moderný benzínový motor je skoro zhodný s modelom spred 10 či 20 rokov. Nemá výhody dieselových motorov, teda riadené vstrekovanie (len z časti), alebo turbo. Jeho spaľovanie za voľnobehu je vysoko nehospodárne, čo ovplyvňuje hlavne obsah motora a spôsob spaľovania, kedy sa zapaľuje menej obohatená zmes, ktorá nestačí dostatočne kvalitne vyhorieť, na rozdiel od dieselového motora, kedy sa do zohriateho vzduchu rovnakého objemu vstrekne menšie množstvo paliva.

Nesmie sa však zabudnúť na to, že spotreba nie je všetko. U dieselových motorov je určite nižšia, o tom niet pochýb. Avšak nesmieme zabudnúť na vyššie obstarávacie ceny dieselových motorov, ich drahšiu základnú údržbu a vyššie náklady na zabezpčenie dlhodobej prevádzky, kedy je potrebná výmena hlavne turba, palivového čerpadla a trisiek.

Spoľahlivosť

Veľa ľudí si myslí, že spoľahlivosť dieselových motorov je oproti benzínovým vyššia. Toto pravidlo platilo pred asi 10 - 15 rokmi, kedy sa používali dieselové motory starej konštrukcie. Tieto motory nemali tak citlivé palivové čerpadlo či trisky, ale hlavne vôbec nemali turbo. Ich konštrukcia bola veľmi podobná konštrukcii benzínových motorov a ich spoľahlivosť vyplývala z jednoduchosti konštrukcie a z toho, že ich prevádzkové otáčky boli nižšie ako u benzínových motorov. Preto dieselové motory vydržali dlhšie bez potreby zložitejšej údržby motora a výmeny jeho častí.

V súčasnosti sa dieselové motory stali výrazne citlivejšie a tým pádom aj poklesla aj ich spoľahlivosť. Automobilky tento problém vyriešili zavedením pravidelných servisných termínov či už pre benzínové alebo dieselové motory. Vrámci servisných prehliadok ja naplánovaná výmena už dožívajúcich súčastí, čím sa vlastne zabezpečuje skoro nekonečná životnosť motorov.

Ktorý motor je teda lepší ?

Každý z nich, či je to už benzínový alebo dieselový motor, má svoje výhody a nevýhody. Pokúsim sa ich porovnať z môjho pohľadu.

Hlavnou výhodou benzínového motora je v súčasnosti paradoxne jeho spoľahlivosť, jednoduchosť, ale hlavne jeho obrovská výhoda pri športovej jazde. Výhoda zvukového prejavu benzínového motora je už dominantná.

Kde však dominuje súčasný dieselový motor, tak to je spotreba. Je to jeho obrovská a podľa mňa aj jediná výrazná výhoda. Avšak opozitom k tejto výhode je vyššia údržba a obstarávacia cena.

Ktorý si teda vybrať ? Ja doporučujem toto:
  • ak plánuješ auto používať na neustále cestovanie na dlhé trasy, kedy sa auto veľmi rýchlo opotrebuje a preto veľmi záleží na jeho spotrebe, tak jednoznačne doporučujem dieselový motor a pravidelné, aj preventívne návštevy servisov. Jeho bublanie pri nízkych otáčkach na dialnici pri veľmi nízkej spotrebe bude obrovskou výhodou, o ktorej s benzínovým motorom môžeš len snívať.
  • ak plánuješ auto na krátke trasy, na málo kilometrov ročne, dieselový motor sa neoplatí, aj keď z pohľadu spotreby by sa to zdalo. Jednoduchším riešením je benzínový motor, ktorý je menej citlivý na kvalitu paliva, teplotu, ale hlavne ročnú potrebnú údržbu.
  • ak si však podobnej nátury ako ja, ak od auta očakávaš viac ako len sledovanie najnižšej spotreby, tak radšej zabudni na dieselový motor. Benzín je správna voľba. Vytáčanie motora do 7000 otáčok, podraďovanie z 5 do 2, riadené prešmykovanie predných kolies počas prejazdu cez zákrutu, nádherný zvuk motora, to sú veci, ktoré s naftovým motorom nedosiahneš.

Komentáre

Anonymný napísal(a)…
a co takto este dalsie moznosti? .) alternativne paliva

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Benzín vs diesel

Už dlhší čas som sa zamýšľal nad tým, akú výhodu majú dieselové motory nad benzínovými motormi z pohľadu silových vlastností. Teda akú majú výhodu v ťahu, kedy musia preraďovať, aký má zmysel ťahať to až do vysokých otáčok. Očakával som, že benzínové motory budú na tom asi lepšie (samozrejme pri porovnaní motorov s približne rovnakým výkonom). Ako názornú ukážku som sa rozhodol vybrať si dva benzínové a dva dieselové motory z Ford Focusov. Benzínové motory sú zastúpené 2.0 Duratec HE (motor z môjho auta), 1.6 Ti-VCT (variabilné časovanie ventilov). Dieselové motory sú zastúpené 1.8 TDCI a 2.0 TDCI. Začal som teda najskôr teóriou. Hľadal som články zaoberajúce sa výkonom a prípadne porovnaním výkonov benzínových a dieselových motorov. Prvé, čo ma prekvapilo, bolo, že výkon sa počíta pomocou vzorca, do ktorého sa doplní nameraný krútiaci moment a otáčky motora v danom momente . Vždy som si myslel, že výkon aj krútiaci moment sú samostané veličiny. Hneď mi bolo jasné, že tým pádom sa najd

Taliansko 2012 - 9. deň - cesta Rím - Vieste

Nastal deň, kedy sa rozlúčime s Rímom a vyberieme sa ešte južnejšie, do Neapola a odtiaľ k Jadranskému moru do Vieste. Mali sme dosť cestovať autom s niekoľkými zastávkami (Napoli, Pompei, Candella). Privstali sme si preto, aby sme nemali zasa časový stres, posledné raňajky v Ríme, skontroloval som čelné sklo na aute, ktoré našťastie už ďalej nepráskalo, zaplatili sme, nahodili batožinu a vybrali sme sa na cestu. Cesta z Ríma Keďže bol pondelok ráno, očakával som trošku viac áut na cestách, čo sa však naplnilo len z časti. Od hotela sme sa vcelku svižne dostali až na obchvat, kde doprava zastavila vďaka zápche na vjazde do Ríma, na čo som po zopár minútach došiel a pokračovali sme na diaľnicu. Po ceste sme potrebovali natankovať, takže po asi hodine jazdy sme odbočili na benzínku Esso. Už z diaľky na nás mával jeden obsluhujúci, že nech zastanem na stojane úplne naľavo, čo som aj tak plánoval. Vystúpil som, otvoril nádrž, dal do nej hadicu a nič. Tak znova a nič, benzín nešiel, d

Taliansko 2012 - 6. deň - Rím (Vatikán)

Ráno sme sa zobudili klasicky dovolenkovo, čiže trocha neskôr, dali sme si klasicky raňajky (Zuzka si dala tentokrát late, čiže obyčajné spenené mlieko bez kávy, čo samozrejme nevypila) a pobrali sme sa do mesta. Tentokrát bol cieľom samotný Vatikán, mali sme už kúpené lístky do Vatikánskeho múzea. Išli sme zasa metrom, tentokrát sme prestupovali. Vystúpili sme na stanici neďaleko Vatikánu a dali sme si asi 15 minút pešo cez túto časť mesta. Bolo vidieť, že tu všetko žije z turistov. Po ulici nás oslovovali ľudia, sprievodcovia Vatikánskym múzeom. Dosť často boli otravní, snažili sa na seba upozorniť a liezlo to dosť na nervy. Ale také je to pri miestach s hromadou turistov. Námestie sv. Petra Ako prvý cieľ sme si zvolili Námestie sv. Petra a Baziliku sv. Petra. Keď sme sa konečne dostali na námestie, ohromil nás veľký počet ľudí, ktorí sa tu nachádzali. Ale zároveň aj samotné námestie, lemované stĺporadím a takisto majestátny vchod do baziliky. Zároveň sme si všimli aj niečo, čo